söndag 9 oktober 2011

Patetisk



patetisk som Nationalencyklopedin definierar ordet,

pate´tisk adj. ~t ORDLED: pat-et-isk
• starkt känslosam vanl. på ett högstämt sätt: hans ~a vädjan om hjälp; ett ~t tal som rörde åhörarna till tårar
BET.NYANSER: a) om företeelse som väcker starka känslor av gripenhet, medlidande e.d.: staden erbjöd en ~ anblick efter bombningen b) med mer negativ värdering löjeväckande: hans inställsamhet var rent ~; en ~ och misslyckad figur
KONSTR.: ~ (att+INF)
HIST.: sedan 1735; av grek. path\tikos 'lidande; känslofull'; till patos

För en samtida illustration till ordet patetisk hänvisas till http://www.s-bloggar.se/

Och här lite musik under eftertankens kranka blekhet.

intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

Nisse sa...

Ja, vad f-n är det som har hänt? Hur kunde det bli så här? Änglarna gråter och jag också. Ska man inte få ha nån enda liten dröm och illusion om att det ändå skulle kunna finnas ett bättre Sverige än alliansens? På det här sättet kommer det ju aldrig att kunna fungera med socialdemokrati. Finna det en enda fördom, eller förutfattad mening, om socialdemokrati som inte bekräftats nu?

Eva Hillén Ahlström sa...

Nu gjorde du mig riktigt ledsen, Anders, att så totalsåga x antal bloggare som lägger ner tid och engagemang för att med stöd av yttrandefriheten och de demokratiska fri- och rättigheterna uttrycka åsikter på S-bloggar. Åsikter som ofta spretar åt olika håll. Men ändå förenas vi i att vi är socialdemokrater och står på en gemensam grund. Detta inlägg från dig var oväntat och därför blev jag extra besviken.

/Eva

Anders Nilsson sa...

Eva, Jag tror inte längre på att uttrycket "vi är alla socialdemokrater" är giltigt för att strunta i debatten.

S-bloggar är inte på något sätt representativt för hur s ser ut, det är ett fåtal ganska samstämda röster med några få undantag, Totalsåga vet jag inte om det är, men mera ett omdöme om en bloggportal där ett antal bloggare som i en situation där socialdemokratins trovärdighet står på spel, verkar ha förlorat förmågan att se klart. I stället så ägnar man sig åt ett märkligt försvarstalande där man antingen skyller på budbärarna eller försöker förminska problemet med känslosvall. Patetiskt är ett heltäckande ord för detta.

S-info utvecklas åt fel håll, jag slutade pinga för flera år sedan, och det har blivit värre. I stället för en bred socialdemokratsk debatt som du kan finna bättre representerad på Netroots, så har ett fåtal lyckats dominera s-bloggar totalt. Det spretar allt mindre. Det är på något sätt symptomatiskt att man inte tål kritik. Allt flera där stänger sina kommentarsfält eller begränsar möjligheterna till kommentarer.

Mitt inlägg det har inget med ett förakt för den möda det är att skriva att göra, jag vet mycket väl hur mycket som krävs för att skriva ett enda inlägg, det handlar om en bloggportal som enligt min mening förflyttar sig bort från de ideal som du, och jag och många håller högt, yttrandefrihet och och försvar för de demokratiska rättigheterna till förmån för ett slutet försvar för en partiledning.

Eva Hillén Ahlström sa...

Jag har aldrig trott på att uttrycket "vi är alla socialdemokrater" innebär att vi skall strunta i debatten. Tvärtom! Hur skall partiets politik då utvecklas?

Däremot tror jag inte att det vi skriver på våra bloggar, oavsett bloggforum, påverkar politiken nämvärt. Men det kan vara ett himla bra verktyg att sortera de egna tankarna och väcka frågor och funderingar hos sig själv. Ibland kanske t.o.m. hos andra. Dessutom har jag lärt mig oerhört mycket av andra politiska bloggare av olika kulörer. Nya infallsvinklar, nya kunskaper. Fått perspektiv. Och ibland rejäla adrenalinkickar när jag blir förbannad.

Fast ibland blir jag bara jättetrött på alltihop. Som just nu. :)

/Eva

Anders Nilsson sa...

Så sant Eva, vi är nog alla riktigt trötta just nu, roligt är det inte idag. Jag upplevde min tid på s-bloggar som att politiken mer och mer vreds bort från verkligheten till förmån för märkliga personkampanjer, för eller emot, och rätt "gubbigt" om du ursäktar uttrycket. Och givetvis ska jag inte dra alla över en kam, och jag menar nog inte det heller, men däremot menar jag att s-bloggar har ett klimat som kladdar ner alla som befinner sig där. Och det är tvärtemot hur jag upplever partiet. Annars hade jag inte varit kvar.