söndag 15 november 2009

Det räcker nu!


bilden hämtad från s-studenterna i Örebros blogg

I går var jag iväg till Partille för Bohusläns socialdemokratiska partidistrikts höstmöte. Valet 2010 stod på programmet. Partiets valstrategi presenterades, lite mer utmejslat och smidigare än tidigare utkast. Man har lyssnat på den interna debatten och dragit slutsatser av årets två valrörelser.

Överhuvudtaget var det god stämning och återseendet med gamla vänner och kamrater glatt. Rapporterna från kongressen var entusiastiska. Man förstår att det skedde något där som man kanske inte riktigt kan tillgodogöra sig ute i periferin där jag befinner mig. Mitt intryck är ju tvärtom att kongressen kännetecknades av kompromisser och inte av visioner som sträcker sig bortom valet i september 2010. Jag känner väl att kongressen snarast var en signal till mobilisering inför en nödvändig valkamp. Den nuvarande majoriteten måste bort och det är vi som skall göra det helt enkelt. ”Det räcker nu” blev det mest citerade och uppskattade slagordet. Ett slagord som formulerades varken av någon framträdande politiker eller av våra högt betalade reklambyråer, utan ironiskt nog av en komiker i en pausunderhållning!

På vårt höstmöte fick jag anledning att bli förbannad. Våra regionpolitiker försöker klargöra turerna kring avvecklandet av vattenterapin och sjukgymnastiken i Sotenäs och Tanums kommun. Verksamheten kommer att centraliseras till Strömstad och Uddevalla, vilket innebär att vi får åka 10 mil för att få del av den här verksamheten mot 2 idag. Bara det gör mig riktigt förbannad, men än mer att våra politiker inför oss valarbetare bara beskrev hur de gått tillväga för att lägga ner den här verksamheten. När jag ställde frågan vad de hade gjort för att förhindra nedläggningen blev det tyst. I salen och i panelen. Det verkade som att tanken aldrig förespeglat dem, att en socialdemokratisk politikers främsta uppgift är att stå på medborgarnas sida. Efteråt fick jag besked om att de hade åkt runt och informerat!

Svarslös gick jag därifrån och jag är glad för att jag ställde frågan. För det är just dessa frågor, som medborgare och väljare vill ha reda på. Och som jag borde ha ett svar på. Vad har socialdemokraterna gjort för att förhindra nedläggningen! Utan svar så kommer slagordet ”Det räcker nu” att riktas mot oss i stället.

Hela den här saken borde bli en väckarklocka som också gör det klart att om vi ska ta över makten 2010, eller som i Västra Götalandsregionen behålla den, så måste vi sluta tävla om vem som är bäste förvaltare av stat och kommun, för att i stället bli bäste företrädare för medborgarna i landet.



Andra skriver om kongressen och valet här och här och här.

3 kommentarer:

LeoH sa...

En mycket bra fråga! Fler skulle ställa den. Minns i Metall, när medlemmar krävde något, då började många förtroendevalda att bläddra i avtal och MBL och skaka på huvudet - "Det kravet finns det inget stöd för."

De kunde avtalen och lagarna, men inte hur medlemskrav skulle drivas.

helena sa...

Just det; Anders!!!. Det är när man möter alltför många som tänker och agerar på det sätt du beskriver som får en att fundera över om man egentligen har något i politiken att göra.
Inte minst för att det tar så på ens egna krafter.
Ibland känner man sig bara som valboskap; ok, vi slänger till den här personen ett litet anspråkslöst förtroendeuppdrag så vi kan vara säkra på att han/hon röstar med partilinjen - och därmed har vi försäkrat oss om att få tyst på en person som annars kanske skulle ha varit för frispråkig och därmed ett störande moment.

helena sa...

Hehe, det var först nu jag såg skylten med dom heta bönerna apropå Reinfeldt.

Det är tydligen fler än mig som tar ett snack med Gud emellanåt.

http://www.viita.se/2009/11/23/igar-tog-jag-ett-litet-snack-med-gud/